Incompany trainingen / Maatwerk

Hoor je me wel?!

Informatie

Druppel Academy biedt ook Incompany trainingen aan, waarbij maatwerk geleverd wordt in overleg met de opdrachtgever. 'Hoor je me wel?!' is een training van twee dagdelen voor kinder- en schoolverpleegkundigen, pedagogisch medewerkers en rouw-en verliestherapeuten die werkzaam zijn in de  zorg. Centraal staat  hoe je als hulpverlener goed kunt communiceren met de (chronisch zieke) kinderen en hun ouders. 

Doelgroep: zorgverleners die werken met (chronisch) zieke kinderen
Aantal dagen: 2 dagdelen
Data: in overleg
Locatie: in overleg kan voor een locatie gekozen worden. We kunnen altijd terecht in het Rosenstock Huessyhuis, Hagestraat 10, 2011CV Haarlem.
Trainer: Lynn Jonkman en Marjo Vermeulen
Kosten: in overleg (inclusief studiemateriaal, koffie/thee en een uitgebreide, veelal biologische, lunch)

Inhoud training

We horen geregeld van zorgverleners dat het soms lastig is om op gepaste manier ouders/opvoeders, het kind of de jongere te begeleiden. Je kunt je als zorgverlener behoorlijk machteloos voelen, of zelfs gekwetst, als je de ouder en/of het kind/de jongere niet bereikt, of zelfs met hen in een conflict komt.  De manier waarop kinderen en jongeren hun gedachten en gevoelens uitdrukken, is voor volwassenen niet altijd even goed te begrijpen. Het lijkt of ze een ‘andere’ taal spreken. Hoe vind je aansluiting?

Werkwijze: Leren door doen en verdiepen

We gaan aan het werk met:
Hoe communiceer je met ouders, kinderen en jongeren die te maken hebben met rouw?
Wat is je eigen aandeel en welke tools heb je nodig?
Hoe belangrijk is opvoeden als een kind ziek is? In de training ‘Hoor je me wel?!’ gaan we met elkaar gaan op zoek naar de antwoorden

Begeleiding

Lynn Jonkman is werkzaam als kinderverpleegkundige in Amsterdam en als integratief kinder- en jongerentherapeut in Praktijk Druppel in Lisse.
Marjo Vermeulen is integratief jongerentherapeut en daarvoor jarenlang werkzaam geweest als leerkracht in het basisonderwijs.

Neem voor meer informatie contact op.

September 2019

26-9-2019 | Specialisatie Integratieve Puber- en Jongerentherapie
Informatie over de Specialisatie Integratieve Puber- en Jongerentherapie

Op 26 september 2019 start de 2e Specialisatie Integratieve Puber- en Jongerentherapie, speciaal bedoeld en bestemd voor (Integratieve) Kindertherapeuten en Jeugdhulpverleners die zich hierin willen scholen. Pubers en jongeren komen vaak met veel heftiger problematiek dan kinderen in de basisschoolleeftijd. De Specialisatie is erop gericht om mensen met een gedegen therapeutische achtergrond te informeren over de thema's van deze specifieke leeftijdsgroep en de attitude die als professional wenselijk is. Of, zoals ervaren jongerentherapeut en een van de trainers Harold Sauer zegt:

"Een puber of jongere met een bak aan problemen komt je praktijk binnen. Hoe maak je contact? Wat doe je? Je krijgt maar één kans, anders zie je hem niet meer terug....."

De onderwerpen zijn o.a. identiteit, seksualiteit, verslaving, suicide, problemen in het gezin, burn out en stress.
Naast Harold zullen Hanneke Berens en Marjo Vermeulen trainingen gaan leiden en willen we werken met ervaringsdeskundigen. De specialisatie wordt afgesloten dmv opdrachten; er vindt geen examen plaats.
We zijn geaccrediteerd door de SKB. Dit betekent ook dat de VIT een licentie verleent aan kindertherapeuten die lid zijn van de VIT en met goed gevolg de opleiding afgerond hebben.

De data, de lesplaats en de (voorlopig geraamde) kosten zijn:

Data: 
We starten met een tweedaagse.
Lesdag 1 en 2: donderdag 26 en vrijdag 27 september 2019
Lesdag 3:  vrijdag 1 november 2019
Lesdag 4:  vrijdag 29 november 2019
Lesdag 5:  vrijdag 17 januari 2020
Lesdag 6:  vrijdag 13 maart 2020
Lesdag 7:  vrijdag 17 april 2020

De lestijden zijn van 10:00 tot 17:00 uur.

Lesplaats
Rosenstock Huessyhuis, Hagenstraat 10, in het centrum van Haarlem

(voorlopig geraamde) Kosten
€ 1365,- inclusief een (zoveel mogelijk biologische) verwenlunch op de lesdagen

INSCHRIJVEN

Oktober 2019

3-10-2019 | Kind in Beeld, introductie op de visie van Bruce Perry op trauma

Informatie

Doelgroep: professionals (leerkrachten, IB-ers, kinder- en speltherapeuten) werkzaam met kinderen, in hulpverlening en op school
Aantal dagen: 1
Datum: donderdag  3-10-2019van 10-17 uur
Locatie: Rosenstock-Huessy Huis, Hagestraat 10, 2011 CV Haarlem
Trainer: Linda Wennekers 
Kosten: € 195,- (inclusief studiemateriaal, koffie/thee en een uitgebreide lunch)

Inhoud

De introductiedag Kind in Beeld ie bedoeld voor iedereen die met kinderen werkt of hier speciaal in geïnteresseerd is. Op deze dag gaan we aan de slag met de hersenmap, een van de onderdelen van het NMT model (Neurosequentiële Model van Therapie) ontwikkeld door Bruce Perry. Het is een praktisch model dat woorden geeft aan traumatische ervaringen van kinderen, die plaatsgevonden hebben in het verleden of nog voortduren. Waardoor kunnen connecties in de hersenen niet gemaakt worden? Naast informatie over hoe het brein werkt, krijg je inzicht in de werking van trauma op het brein. Hoe kun je hiermee omgaan als je met kinderen werkt of hen begeleidt? Bij voldoende belangstelling kan er een meerdaagse cursus starten gebaseerd op de inzichten van Bruce Perry.

Werkwijze: Leren door doen en verdieping

Door het gebruik van de hersenmap, kun je sneller ingrijpen op wat het kind wel kan en mogelijkheden bij het kind aanboren, zodat het verder kan in zijn of haar ontwikkeling. Een inspirerende dag waarin je kennis verwerft door te doen!

Materiaal

Je krijgt een hand-out met achtergrondinformatie.

Trainer

Linda Wennekers heeft de PABO gedaan en daarna de opleiding voor Integratieve Kindertherapie gevolgd aan de NAvP. Sindsdien heeft ze haar eigen kindertherapiepraktijk. In 2015 studeerde ze af als Jungiaans analytisch therapeut. Ze is medeorganisator van het Congres Netwerk Kindertherapeuten en heeft de opleiding van Bruce Perry gevolgd aan de Child Trauma Academy. Het Neurosequentiële Model van Bruce Perry vormt voor Linda de basis voor het werken met kinderen op een school met ex-asielzoekers kinderen. 




INSCHRIJVEN
5-10-2019 | De Verhalenjas door Carla Regter

Informatie

Doelgroep: Leerkrachten van groep 1 t/m groep 4, begeleiders bij groepen op kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en in de kinderopvang
Aantal dagen: 1
Data: zaterdag 5 oktober 2019
Locatie: Rosenstock Huessyhuis, Hagestraat 10, 2011CV Haarlem
Trainer: Carla Regter
Kosten: € 195,- (inclusief koffie/thee en een uitgebreide lunch) + € 50,- materiaalkosten te voldoen op de lesdag aan de docent

Inhoud training

In je werk ontmoet je veel kinderen die extra hulp nodig hebben. Wat kun je doen?
Het idee van de verhalenjas is bij Carla ontstaan naar aanleiding van het lezen van het boek ‘De poppenspeler van Warschau’ van Eva Weaver, waarin een Pools kind, in de oorlog, na de dood van zijn opa ontdekt dat diens jas vele geheime zakken bevat met een aantal poppen. De jas met poppen zorgt voor troost en hoop. 
De magische verhalenjas zit vol zakken, verborgen plekjes, handpoppen en andere attributen die verbonden zijn met verhalen. De jas helpt kinderen op een speelse manier om lastige gevoelens bespreekbaar te maken en beter te begrijpen. 

Werkwijze: Leren door doen en verdiepen

  • In de ochtend wordt achtergrondinformatie aangereikt over het ontstaan en het gebruik van de verhalenjas. In de middag start je, ondersteund door een coupeuse, met het maken van je eigen verhalenjas, door een jas op te pimpen met zakken, geheime vakjes, gouden banden enz. Voor jassen wordt gezorgd. Mocht je zelf een mooie geschikte jas hebben om op te pimpen, neem hem gerust mee.

Theoretisch kader
Tijdens de ochtend van workshopdag wordt achtergrondinformatie aangereikt over het ontstaan en het gebruik van de verhalenjas. In de middag start je, ondersteund door een coupeuse, met het maken van je eigen verhalenjas, door een jas op te pimpen met zakken, geheime vakjes, gouden banden enz. Voor jassen wordt gezorgd.

Materiaal

Een hand-out met verhalen, mogelijke attributen en tips over hoe je de verhalenjas op je eigen wijze verder vorm kunt geven en gebruiken.

Begeleider

Carla Regter is moeder van twee puberdochters en heeft als kleuterjuf de ‘magische wereld van het spel en de verhalen’ ontdekt. In haar praktijk voor speltherapie gebruikt zij dit om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling. Gebaseerd op haar ervaringen en vanuit haar enthousiasme deelt zij haar creatieve ideeën en mogelijkheden met de verhalenjas.

INSCHRIJVEN

Januari 2020

30-1-2020 | Specialisatie Integratieve Puber- en Jongerentherapie
Informatie over de Specialisatie Integratieve Puber- en Jongerentherapie

Op 30 januari 2020 start de 3e Specialisatie Integratieve Puber- en Jongerentherapie, speciaal bedoeld en bestemd voor (Integratieve) Kindertherapeuten en Jeugdhulpverleners die zich hierin willen scholen. Pubers en jongeren komen vaak met veel heftiger problematiek dan kinderen in de basisschoolleeftijd. De Specialisatie is erop gericht om mensen met een gedegen therapeutische achtergrond te informeren over de thema's van deze specifieke leeftijdsgroep en de attitude die als professional wenselijk is. Of, zoals ervaren jongerentherapeut en een van de trainers Harold Sauer zegt:

"Een puber of jongere met een bak aan problemen komt je praktijk binnen. Hoe maak je contact? Wat doe je? Je krijgt maar één kans, anders zie je hem niet meer terug....."

De onderwerpen zijn o.a. identiteit, seksualiteit, verslaving, suicide, problemen in het gezin, burn out en stress.
Naast Harold zullen Hanneke Berens en Marjo Vermeulen trainingen gaan leiden en willen we werken met ervaringsdeskundigen. De specialisatie wordt afgesloten dmv opdrachten; er vindt geen examen plaats.
We zijn geaccrediteerd door de SKB. Dit betekent ook dat de VIT een licentie verleent aan kindertherapeuten die lid zijn van de VIT en met goed gevolg de opleiding afgerond hebben.

De data, de lesplaats en de (voorlopig geraamde) kosten zijn:

Data: 
We starten met een tweedaagse.
Lesdag 1 en 2: donderdag 30 en vrijdag 31 januari 2020 
Lesdag 3:  vrijdag 6 maart 2020
Lesdag 4:  vrijdag 3 april 2020
Lesdag 5:  vrijdag 15 mei 2020
Lesdag 6:  vrijdag 11 september 2020
Lesdag 7:  vrijdag 2 oktober 2020

De lestijden zijn van 10:00 tot 17:00 uur.

Lesplaats
Rosenstock Huessyhuis, Hagenstraat 10, in het centrum van Haarlem

Kosten
€ 1395,- inclusief een (zoveel mogelijk biologische) verwenlunch op de lesdagen

INSCHRIJVEN

September 2020

September 2020 | Specialisatie Integratieve Puber- en Jongerentherapie voor therapeuten die werken met volwassenen
Informatie over de Specialisatie Integratieve Puber- en Jongerentherapie voor therapeuten die werken met volwassenen

Op veler verzoek starten we in september 2020 met de Specialisatie Integratieve Puber- en Jongerentherapie, speciaal bedoeld en bestemd voor (Integratieve) therapeuten die met volwassenen werken en die zich hierin willen scholen. De Specialisatie is erop gericht om mensen met een gedegen therapeutische achtergrond te informeren over de thema's van deze specifieke leeftijdsgroep en de attitude die als professional wenselijk is. Of, zoals ervaren jongerentherapeut en een van de trainers Harold Sauer zegt:

"Een puber of jongere met een bak aan problemen komt je praktijk binnen. Hoe maak je contact? Wat doe je? Je krijgt maar één kans, anders zie je hem niet meer terug....."

De onderwerpen zijn o.a. identiteit, seksualiteit, verslaving, suicide, problemen in het gezin, burn out en stress. Naast Harold zullen Hanneke Berens en Marjo Vermeulen trainingen gaan leiden en willen we werken met ervaringsdeskundigen. De specialisatie wordt afgesloten dmv opdrachten; er vindt geen examen plaats. De specialisatie is voor drie jaar geaccrediteerd door de SKB. Dit betekent dat de VIT een licentie verleent aan de kindertherapeuten die met goed gevolg de opleiding afgerond hebben.

De data, de lesplaats en de (voorlopig geraamde) kosten zijn:

Data Specialisatie Integratieve Puber- en Jongerentherapie voor therapeuten die werken met volwassenen
We starten (vermoedelijk) in september 2020 met een tweedaagse. Data volgen zo spoedig mogelijk. De lesdagen zijn, ongeveer een keer per maand op vrijdag.

De lestijden zijn van 10:00 tot 17:00 uur.

Lesplaats
Rosenstock Huessyhuis, Hagenstraat 10, in het centrum van Haarlem

Kosten
€ 1395,- inclusief een (zoveel mogelijk biologische) verwenlunch op de lesdagen

INSCHRIJVEN

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Lees voordat je je aanmeldt eerst onze privacyverklaring.